Ikhtilat

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Ikhtilat


Ya, ikhtilat.  Pertama kali menyapa halwa telinga aku ketika di dalam kereta dalam perjalanan pulang ke rumah bersama 2 orang yang tidak aku kenali namun bertemu atas dasar ingin menimba ilmu bagi mendapatkan lesen memandu kenderaan.  Siapa tahu aturanNya begitu?

Ikhtilat itu adalah suatu bentuk pergaulan bebas antara seorang lelaki dan seorang perempuan di tempat sunyi mahupun terbuka.

Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya & memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat. Katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya & kemaluannya.”
(An Nuur : 30-31)

Dari segi bahasa,ikhtilat  adalah bercampurnya sesuatu dengan sesuatu yang lain.

Ikhtilat ni terbahagi kepada dua

Pertama ,  ikhtilat ghoiru syar’ie (tak ikut syariat Islam)

Kedua,  ikhtilat syar’ie (berlandaskan syariat Islam)

Contoh bagi ikhtilat ghoiru syarie
Ialah percampuran yang membawa kepada fitnah
Bergurau senda tanpa batas,tidak berhajat, tidak mengikut adab yang dianjurkan islam,tidak diasingkan tempat lelaki/perempuan
Dan percampuran yang boleh menjatuhkan maruah. 
Contoh bagi ikhtilat syarie pula ialah
menghadiri jemputan perkahwinan, bermesyuarat, menjalankan amar makruf dan nahi mungkar, dan bertujuan yang melibatkan lelaki dan perempuan dan juga menjalankan ibadah haji atau umrah. 

Nah..  
Ikhtilat itu harus dipelihara untuk mengelakkan maksiat dan menjaga maruah diri. 

Comments

Popular Posts